INTRODUKTIONBILLEDERDAGSPROGRAMPRISERPRAKTISKE INFORMATIONERREJSEFORESPØRGSEL

Mellem Polerne - Episk ekspedition

Fra Arktis til Antarktis | Rejs 66 dage i efteråret 2022

Tag med os på et ekspeditionskrydstogt fra ønskelisten over drømmerejser fra Canada til Antarktis, når vi kombinerer flere klassiske rejseplaner til en enkelt, episk rejse. 

In stock
Travel Code
EX-065

Det kan du glæde dig til

Du rejser ombord på det komfortable ekspeditionsskib, MS Fram, der har fokus på videnskab, læring og bæredygtighed. Vi følger i kølvandet på de tidligere opdagelsesrejsende, når vi sejler langs Nord-, Mellem- og Sydamerika og oplever dette kontinents naturlige skønhed.

Fra Arktis til Antarktis
Dette er et ekspeditionskrydstogt som ingen andre. Vi starter i Edmonton, Canada, og her begynder vi vores 65 dage lange krydstogt fra Cambridge Bay i det arktiske område, inden vi fortsætter gennem den sagnomspundne Nordvestpassage til kysterne af Grønland, Newfoundland og Labrador. Vi tager en drejning mod syd gennem Atlanterhavet, nyder wellness-programmer og foredrag fra ekspeditionsteamet ombord, inden vi sejler gennem Panamakanalen til Stillehavet.

Efter vi blandt andet har besøgt en indfødt stamme i den sjældent besøgte Darien-region og udforsket den fjerntliggende “sølvø”, fortsætter vi ned langs Sydamerikas vestkyst. Her kommer vi til at opleve en blanding af kultur og natur, udforske Colombia, Ecuador, Peru og Chile, inden vi nyder synet af Patagoniens æteriske naturpragt og – endelig – Antarktis’ overjordiske, uberørte skønhed.

Sjæl, ånd og bæredygtighed
Dit kyndige ekspeditionsteam ombord vil guide og inspirere dig på hele rejsen og sikre, at dit krydstogt vil blive så eventyrligt, lærerigt og miljømæssigt bæredygtigt som overhovedet muligt. Derudover kan du lære at dyrke yoga og meditere sammen med vores højtuddannede medarbejdere under dit krydstogt, mens vi fokuserer på din velvære.

Rejseplan

Dag  Sted
1 Edmonton, Canada
2 Edmonton/Cambridge Bay, Victoria Island
3-10 Ekspedition til Nordvestpassagen
11-19 Grønland og den canadiske del af Atlanterhavet
20-27 Halifax til Colón
28-45 Panamakanalen til Valparaiso, Chile
46-55 Patagonien
56-62 Antarktis
63-65 Drake-passagen og Beagle-kanalen
66 Punta Arenas/Santiago de Chile

Kort

Mellem polerne – Vores episke, globale ekspeditionskrydstogt

Dagsprogram

Dag 1. Nu begynder dit eventyr

Dit episke eventyr begynder i Edmonton, en by, der ligger ved North Saskatchewan-floden i provinsen Alberta, og Nordamerikas nordligst beliggende byområde. Forbes Magazine kaldte for nylig Edmonton for “en af Canadas hotteste destinationer”, og hvis du har planlagt at komme her lidt før, så vil du have tid til at finde ud af hvorfor.

Edmonton er et levende og farverigt sted med alt, hvad der hører sig til en moderne metropol. Der er en blomstrende madscene, forskellige mikrobryggerier og destillerier, masser af selvstændige butikker og en banebrydende kunstscene. Kort sagt så er dette det ideelle sted til at gøre sig klar til de næste to måneder til søs.

Hvorfor ikke booke et par ekstra dage her og tage på et program før sejladsen til Elk Island Nationalpark? Dette vil give dig muligheden for at opleve det vidtstrakte vildmarksområde for foden af Edmonton. Blot 35 minutter fra byen er det muligt at se fritgående bisoner græsse i et landskab med dramatiske bjergtoppe.

Dag 2. Arktis, canadisk ø

Om morgenen vil du flyve fra Edmonton til Cambridge Bay, hvor dit komfortable ekspeditionsskib, MS Fram, venter på dig.

Cambridge Bay er en bosættelse med omkring 2.000 mennesker på Victoria Island – et af det arktiske Canadas største øer. På det lokale sprog, inuinnaqtun, kaldes Cambridge Bay “Iqaluktuuttiaq”, hvilket betyder “et godt fiskested”. Det er et passende navn, og besøgende kommer her for at fange arktiske fjeldørreder med fluestang i de nærliggende floder.

Det overdådige dyreliv er et naturligt trækplaster for opdagelsesrejsende på disse kanter. Andre kommer for at besøge CHARS (Canadian High Arctic Research Station), et center i verdensklasse for studier af klimaforandringerne og alt, hvad der vedrører Arktis. Det er kun passende, at din rejse starter her, hvor polarforskere, der i gamle dage søgte efter Nordvestpassagen, ofte søgte ly. Du kan føje dit navn på en hæderskronet liste, som inkluderer den legendariske, norske opdagelsesrejsende Roald Amundsen.

Efter check-in på skibet, og efter at du har hentet din gratis ekspeditionsjakke, så har du tid til at komme på plads i din kahyt og gå rundt og udforske dit nye hjem under rejsen. Der er en obligatorisk sikkerhedsbriefing, der afholdes inden afgang, som skal sikre, at vi holdes så sikre som muligt på rejsen, der venter os.

Middagen om aftenen vil være den første ud af mange ombord, og den vil slutte med en skål ledt an af kaptajnen, der ønsker alle en god og eventyrlig ekspedition. Du vil herefter møde ekspeditionsteamet ved et separat velkomstmøde, som vil give dig nogle vigtige sundheds- og sikkerhedsoplysninger. 

Teamet vil også forklare dig om retningslinjerne fra AECO, Association of Arctic Expedition Cruise Operators. Du vil lære, hvordan du kan beskytte habitater for vilde dyr, holde en sikker afstand til de vilde dyr og besøge arktiske samfund på en værdig og respektfuld måde.

Dag 3-10. Hjertet af Nordvestpassagen

Vi sætter kursen mod hjertet af den sagnomspundne Nordvestpassage. Siden slutningen af ​​det 15. århundrede har søgningen efter denne sagnomspundne søvej gennem Canadas arktiske område været en hellig gral for hårdføre eventyrere.

Den første registrerede rejse blev ført an af John Cabot i 1497. James Cook forsøgte, men det lykkedes ham ikke at sejle gennem passagen i 1776, og mange er allerede bekendte med den skæbnesvangre Franklin-ekspedition fra 1845. Den første til at overvinde passagen i en båd var den norske opdagelsesrejsende Roald Amundsen på en ekspedition, der varede fra 1903 til 1906.

Havisen varierer fra år til år, hvilket betyder, at hver ekspedition her er unik. I disse moderne tider, med vores banebrydende navigationsudstyr, vil vi kortlægge vores eget eventyr og sætte kursen mod det østlige Canada. I løbet af vores rejse vil der være landgang på steder, der er forbundet med historien med de tidlige opdagelsesrejser, besøg til inuitiske samfund og forsøg på at få øje på arktisk dyreliv såsom isbjørne, hvaler, sæler og forskellige havfugle.

Der vil også være mulighed for at tage på rib bådssejlads mellem isflager, og i ægte ekspeditionsstil vil vi gå i land og opleve den uberørte vildmark i Canadas arktiske område.

Skibets kaptajn og lederen af ekspeditionsteamet vil kontinuerligt vurdere de aktuelle vejr- og havforhold, tilpasse aktiviteter i overensstemmelse hermed og tilpasse ruteplanen efter havisen. Ligesom alle gode opdagelsesrejsende vil vi respektere og arbejde med naturen, ikke imod den.

På vejen håber vi, at vi får mulighed for at vise dig nogle af følgende steder:

Gjoa Haven ærer den norske opdagelsesrejsende Roald Amundsen, som overvintrede her fra 1903 på Gjøa-ekspeditionen. Han kaldte stedet for “den fineste lille havn i verden” og lærte en hel del fra det lokale folk, netslik-inuitterne, om at overleve og rejse i polarområderne. Disse færdigheder var medvirkende til at hjælpe Amundsen med at blive den første til at nå Sydpolen næsten et årti senere.

Fort Ross blev etableret i 1937. Der er to små hytter, der vedligeholdes af den canadiske kystvagt. De bruges lejlighedsvist af de lokale inuitiske folk som overnatningssted. Det var en ud af mange af Hudson Bay Companys handelsstationer i det canadiske Arktis.

Beechey Island er tæt forbundet med udforskningshistorien af Nordvestpassagen, særligt rejsen, der blev ført an af Sir John Franklin, hvis to skibe sejlede ind i passagen i 1845, men aldrig vendte tilbage. Det er kendt viden, at Franklin-ekspeditionen overvintrede her i 1845 og tre af hans mænd er begravet her.

Radstock Bay er domineret af Caswell Towers klippe. Kystlinjen her er fremragende til korte gåture til et forhistorisk inuitisk sted. Selve Caswell Tower byder på en udfordrende vandretur til toppen med en fantastisk udsigt.

Dundas Harbour er en forladt bosættelse med en gammel lejr for Det Kgl. beredne canadiske politi og Hudson’s Bay Companys handelsstation samt adskillige arkæologiske steder fra Thule-perioden.

Landsbyen Pond Inlet, ved det smukke Eclipse Sound med Bylot Island i det fjerne, kaldes “Mittimatalik” på inuktitut og er et traditionelt inuitisk samfund på Baffin Island. Pond Inlet er omgivet af bjergkæder med gletsjere, smukke fjorde, isgrotter, geologisk spændende steder og drivende isbjerge, som du kan beundre.

På hele rejsen vil vi sejle forbi fortryllende naturscener, og vi vil konstant se efter vilde dyr såsom den kæmpe, men ofte sky isbjørn.

Dag 11-19. Baffinbugten til Grønland og den canadiske del af Atlanterhavet

Når vi forlader Nordvestpassagen, så forlader vi også det canadiske territorium for nu og sætter kurs mod Grønland. Mens vi sejler tværs over Baffinbugten og Davisstrædet, kan du fortsat høre informative foredrag i videnskabscentret. Nogle af emnerne kan være de vilde dyr, du måske får at se, grønlandsk kultur, ekspeditionshistorie, geologi, fotografi og historiske foredrag om opdagelsesrejsende.  

Ilulissat, Grønland

Ilulissat, som helt enkelt betyder “isbjerg”, er beliggende i Ilulissat Isfjords fantastiske landskab, som er på UNESCO's verdensarvsliste. Det er et virkelig billedskønt sted. Det er også et livligt knudepunkt for eventyrsøgende, som tager ud på polariskappen, og der bor næsten lige så mange slædehunde her, som der er mennesker.

Lige uden for byen kan du ofte se kæmpe isbjerge, der flyder i det dybe, blå hav. De stammer fra Jakobshavn-gletsjeren, som kælver omkring 35 billioner ton isbjerge hvert år. Disse bjerge finder selv vej ud gennem den 20 km lange fjord, inden de ender i Diskobugten – og med deres skinnende form og sarte nuancer er de en sand drøm for naturfotografer.

Sisimiut, Grønland

Grønlands anden største bosættelse ligger 40 km nord for den arktiske polarcirkel i Davidstrædets centrale kystområde. Sisimiut kan oversættes til “folk ved rævehulerne”, en reference til de mange polarrævegrave, der ligger tæt på byen. Et andet lokalt dyr er moskusoksen, hvis uld bruges til at lave et lokalt stofmateriale kaldet qiviut — det skulle være 10 gange varmere end fåreuld.

Kvanefjord, Grønland

Kvanefjord er en 48 km lang fjord på Grønlands vestkyst i Sermersooq-området, som betyder “stedet med meget is”. Fjorden strækker sig omkring 10 km ind i landet, inden den deler sig i tre mindre, hver med en gletsjer i enden.

Vi vil tilbringe dagen med at udforske denne fantastiske fjord, og kaptajnen vil søge efter steder, hvor vi kan kaste anker og gå i land. Der vil være masser af muligheder for at se vilde dyr, enten fra dækket eller i land, eller måske har du bare lyst til at strække benene og nyde det betagende landskab.

Efter Kvanefjord sejler vi ud på Labradorhavet, og du får tid til at slappe af, lære dine medrejsende bedre at kende og gøre fuld brug af faciliteterne ombord. I videnskabscentret vil ekspeditionsteamet fortsætte deres fascinerende foredrag om det vilde dyreliv og økosystemerne i det arktiske område.

Red Bay, Canada

Red Bay er en tidligere baskisk bosættelse med hvalfangere på kysten i det sydlige Labrador i Belle Ile-strædet. Du får måske øje på en pukkelhval eller vågehvaler, når vi sejler i disse farvande.

Ikke alle hvalfangstskibe var så heldige at nå Red Bays bredder og forliste galleoner og chalupper – små både brugt af hvalfangere i det 16. århundrede – er blot nogle af de skibe, der ligger begravet i det iskolde vand. Fundene gør Red Bay til et af de vigtigste undervandsarkæologiske fundsteder i verden.

Corner Brook, Canada

Når vi sejler ind i Bay of Islands, omgivet af Long Range-bjergenes forrevne skråninger og tætte skove, sejler vi på den samme rute, som kaptajn James Cook gjorde for over 250 år siden.

Ligesom den berømte, britiske opdagelsesrejsende tager vi til Corner Brook ved udmundingen af Humber River. Det er den andenstørste by i Newfoundland og Labrador-provinsen efter St. John’s. Hvis den sidstnævnte er trendy og international, så er Corner Brook udpræget traditionel og lokal.

Dag 20-27. Oceanografi og wellness

Den næste del af din rejse begynder i Halifax, den kosmopolitiske hovedstad i den canadiske provins Nova Scotia. Denne havneby ligger godt placeret ved en af verdens største, naturlige havne. Halifax har alt, som en moderne, canadisk by kan byde på, og det er et fantastisk sted at få indhentet noget shopping, inden vi drager videre sydpå mod troperne.

I løbet af de næste syv dage af vores rejse til søs vil ekspeditionsteamet hjælpe med at give os mere viden om havene, miljøet og økologi. Samtidig vil vi udnytte de fantastiske faciliteter ombord og køre et program, der er rettet mod at fokusere på sind, krop og sjæl. Hvad betyder dette? Læs herunder for at blive klogere…

Forstå vores have

Mens du sejler fra Nova Scotia til Panama, får du mulighed for at deltage i engagerende, praktiske foredragsprogrammer, workshops og lektioner, der dækker emner som marinebiologi og historien om søfart på de store have, fra vikingerne og op til nutiden. Som en ekstra bonus bliver du inviteret til at komme op på kommandobroen, se skibets styrmænd i arbejde og få et glimt bag kulisserne for at forstå, hvad moderne navigation handler om.

Lær fra de entusiastiske medlemmer af ekspeditionsteamet, håndplukket for deres ekspertise, og brug mikroskoper i skibets videnskabscenter for at udforske havets skjulte økosystem. Du kan også fordybe dig i videnskabsprojekter for civile, som er forbundet til vigtig, virkelig forskning i hele verden.

Find din indre ro

Det er dog ikke eksperimenter og læring alt sammen, hvile, velvære og selvpleje er lige så vigtigt. Tag dig tid til bare at stoppe op, se på bølgerne, reflektere og nyde lidt dyrebar “mig-tid”.

For at hjælpe dig med at nulstille sind, krop og sjæl vil der være daglige yoga- og meditationskurser ombord, der drives af professionelle inden for wellness. Disse lektioner lover at få dig til at føle dig opfrisket, genopladet og klar til dit næste eventyr.

Tag dig også lidt tid til at observere og påskønne naturens vidundere omkring dig. Tænk i stilhed over havets vælde eller skyerne ovenfor. Hold øje med dyrelivet ude på dækket, mens du soler dig i det behagelige, caribiske vejr. Du får måske øje på delfiner, flyvefisk og sjældne havfugle. Observer harmonien i deres bevægelser, og læg mærke til den velgørende virkning, det har.

Dag 28-45. Embera-folket, Inkaernes historie og Panamakanalen

Vi sejler gennem Panamakanalen, et 80 kilometer langt, menneskeskabt ingeniørvidunder med kanaler og åbent hav, der blev åbnet for trafik i 1914. Kanalen forbinder Atlanterhavet med Stillehavet, og godt og vel halvvejs på den 12 timer lange tur sejler vi ind i området med Lago Gatún, eller Gatúnsøen. Hvis du er heldig, kan du få øje på en krokodille eller alligator på bredden. Hold øje med træerne, så får du måske et glimt af aber, og måske endda et dovendyr eller to.

Når vi kommer ud i Stillehavet, tager vi dig i løbet af den næste del af vores rejse med på besøg til to nationalparker samt en række indbydende kystsamfund i fem latinamerikanske lande: Panama, Columbia, Ecuador, Peru og Chile. Men først besøger vi den fantastiske Darien-region, hvor der kommer få mennesker.

La Chunga, Darien Nationalpark, Panama

Du vil komme på lidt af et eventyr i dag, når vi tager hen til et autentisk embera–samfund midt i junglen i Darien Nationalpark. De oprindelige emberaer har boet i dette område i århundreder, længe før de første spanske opdagelsesrejsende overhovedet kom til den nye verden. Stammen her modtager normalt ikke besøgende regelmæssigt, og vi har arbejdet tæt sammen med dem for at kunne give dig denne sjældne mulighed. På forhånd vil du blive informeret om, hvordan vi kan sikre, at vores besøg i dette isolerede samfund sker respektfuldt og i tråd med deres skikke om høflighed.

For at kunne komme dertil kaster vi anker i La Chunga-bugten og tager op ad Sambu-floden gennem junglen ved hjælp af vores små ekspeditionsbåde. Da vi rejser ind i landet, så vil det normalt være meget varmere, og det vil være godt for dig med god beskyttelse mod solen og myg. Rejsen op langs floden tager cirka en time, men det er det værd.

Bahia Solano, Colombia

Den lille by Bahía Solano er den største bosættelse på Colombias Chocó-kyst, som ligger ved udløbet af Rio Jella og omringet af tyk jungle. Den er også kendt som Ciudad Mutis efter den spanske botaniker José Celestino Mutis fra det 18. århundrede, hvilket måske er en henvisning til naturens biodiversitet, der findes i områderne med jungler, mangrover, bjerge, moser, floder og bugter.

Lokalsamfundet åbner deres by op for os og inviterer dig varmt inden for på en guidet tur gennem deres bosættelse. Undervejs vil du primært møde og snakke med de afro-colombianske beboere, der bor her sammen med de indfødte emberaer og andre folk fra det indre af landet.

Manta, Ecuador

MS Fram vil tage os med over ækvator tidligt om morgenen, og du kan deltage i en traditionel søfartsceremoni ombord, hvor vi søger Kong Neptuns velsignelse. Vi sætter foden ned på den sydamerikanske jord, vores første anløbshavn er Montecristi, der ligger 8 km inde i landet fra tunfiskerihavnen Manta. Denne by blev grundlagt i det 16. århundrede af manteños –indfødte fra Ecuador – der søgte fred for de hyppige piratplyndringer på kysten. De traditionelle panamahatte stammer trods navnet egentlig fra Montecristi.

Isla de la Plata, Ecuador

Isla de la Plata er en del af Parque National Machalilla, Ecuadors eneste kystnære nationalpark. Øen ligger ret langt ud for kysten, og her er der tendens til store bølger, der kan gøre landgange til lidt af en udfordring. Dens navn – som betyder "sølvøen" – menes at stamme fra legenden om, at den engelske opdagelsesrejsende og sømand Sir Francis Drake begravede en stor sølvskat her. En lidt mindre farverig forklaring er, at alle fugleekskrementerne, kaldt guano, reflekteres i solskinnet og giver øen et skinnende, sølvfarvet udseende set fra fastlandet – vælg selv, hvilken version, du foretrækker at tro på! Selvom der dog aldrig er blevet fundet nogen skat på øen, som kun måler lidt under 15 kvadratkilometer.

Hvad øen mangler i størrelse eller sølv, kompenserer den så mere end rigeligt for med et varieret dyreliv, der kan konkurrere med Galápagosøerne

Puerto Bolivar (Machala), Ecuador

Machalas vigtigste årsag til sin berømmelse er Puerto Bolivar, en vigtig havn til eksport af kaffe, kakao, rejer og bananer, som lokalbefolkningen kalder oro verde – “det grønne guld” – fordi der vokser så mange af dem i denne region. Den nærliggende skov Puyango Petrified har en af de største samlinger af fossile træer i verden, og de menes at være omkring 100 millioner år gamle.

Salaverry, Peru

På grund af vinden og bølgerne fra Stillehavet kan Salaverry være en vanskelig havn at få adgang til. Hvis vi er i stand til at lægge til her, vil det være et godt udgangspunkt for at udforske Trujillo, Perus tredjestørste by, samt en række præcolumbianske, arkæologiske steder, der ligger spredt ud over hele denne region.

Callao/Lima, Peru

Perus hovedstad, Lima, ligger på en strimmel ørken mellem Stillehavet og Andesbjergene. Lima, der betjenes af havnen i Callao, er den største by i landet, og fremstår som en moderne og udstrakt metropol, hvor traditioner og moderne tendenser mødes i en spændende cocktail af kultur og gastronomi. I kontrast til denne moderne metropol er lerruinerne af de ceremonielle pyramider Huaca Pucllana og Huaca Huallamarca det eneste, der er tilbage som en påmindelse om inkacivilisationen, som forsvandt for længe siden.

Paracas, Peru

Den lille og søvnige ferieby Paracas, der ligger i en bugt bag en halvø, er omgivet af sukkerbrune klipper og dejlige strande. Modsat Paracas havn findes en mystisk geoglyf, der er udskåret i landskabet, et symbol som minder om en kandelaber. Oprindelsen og betydningen af den forbliver et mysterium, men den kan være relateret til de berømte Nazca-linjer, som du kan besøge i Pisco-dalen på en kort køretur sydpå som en del af en valgfri udflugt.

Arica, Chile

Arica er badet i strålende solskin næsten hver eneste dag hele året, og indbyggerne snakker stolt om Arica som et sted, hvor foråret synes at vare evigt, hvilket er usædvanligt for en by ved havet. Se også den iøjnefaldende San Marcos-katedral, der er tegnet af Gustave Eiffel, som er berømt for sit tårn i Paris, i 1876.

Iquique, Chile

Velkommen til en lille bid af paradis ved Stillehavet, komplet med palmer og strandpromenader. Vores vigtigste plan her er et besøg til den nærliggende og forladte saltpetermineby Humberstone i Atacama-ørkenen, der er på UNESCO’s verdensarvsliste og har et stykke historie, som vi bogstaveligt går igennem.

La Serena, Chile

La Serena, der ligger ud til havet, er velsignet med smukke sandstrande blandt andet langs Avenida del Mar. Chiles næstældste by har en helt særlig atmosfære med en blandet, nykolonialistisk stil. Moderne bygninger står blandt klassisk arkitektur, som f.eks. de omkring 30 omhyggeligt restaurerede stenkirker, hvoraf nogle er omkring 350 år gamle.

Valparaíso, Chile

“Paradisets juvel”, kendt for at være på UNESCO’s verdensarvsliste, byder på masser af monumenter, kirker, historiske kabelbaner, smarte kvarterer, brostensbelagte gyder, farverige huse og charmerende pladser.

Dag 46-55. Vi sejler mod Antarktis

Castro

Vi er nået helt til Patagonien. I Castro skal du tage dit kamera med for at tage billeder af husene malet i klare farver, også kaldt palafitos. Det er de traditionelle træhuse, som ligger ved kanten af fjorden langs Gamboa-kajen. Den nærliggende Church of San Francisco, der er på UNESCO’s verdensarvsliste, er også et mesterværk inden for tømrerarbejde og er udelukkende lavet af træ i nygotisk stil.

Puerto Edén

Den lille landsby Puerto Eden ligger i en bugt og er en del af en fjerntliggende øgruppe, der stikker ud i en fjord i provinsen Última Esperanza – som betyder “det sidste håb”. Herfra er der adgang til de exceptionelle landskaber i Bernardo O'Higgins Nationalpark – Chiles største, beskyttede område, der består af et betagende netværk af fredelige fjorde og fantastiske, skovdækkede bjerge. Der er ingen veje til, fra eller endda i denne isolerede landsby, kun gangbroer og stier, der forbinder de under 200 indbyggeres huse.

Puerto Natales

Nyd den betagende udsigt af de sydlige Andesbjerge, når vi ankommer til Puerto Natales. Byen er et indgangssted til Torres del Paine Nationalpark, som tiltrækker vandrere og klatrere fra hele verden. Bortset fra en valgfri heldagsudflugt til nationalparken kan du også bruge lidt tid på at slappe af og udforske Puerto Natales til fods. Denne fredfyldte by er en blanding af boheme-agtige barer, butikker med grej til friluftsliv, huse af bølgeblik og spisesteder, der serverer alverdens mad.

De chilenske fjorde

Vi vil sejle i de sagnomspundne fjorde og omkring et væld af øer, der ligger i Chiles forrevne provins Magallanes, hvor stejle bjerge når op til skyerne. Herefter passerer vi igennem den vestlige del af Magellanstrædet, der er opkaldt efter den berømte, portugisiske opdagelsesrejsende fra det 16. århundrede, der var den første til at sejle igennem det. Naturscenerierne er så fantastiske her, at du vil få en naturlig, vidunderlig følelse af fred!

Kap Horn og Drake-passagen

Efter at have lavet en løkke rundt om den gletsjerskårne Alberto de Agostini Nationalpark sejler vi ind i Beaglekanalen. Se på de overdådige landskaber, når vi passerer mellem nationalparken og Isla Gordo, der er en del af øgruppen Tierra del Fuego. På spidsen af Sydamerika ligger det legendariske Kap Horn, som var en vigtig milepæl på de gamle clipper-ruter, der forbandt Europa med Fjernøsten og Oceanien. Det er her, det åbne hav fra Atlanterhavet og Stillehavet støder sammen og skaber kraftige bølger, der gøres endnu stærkere af de hvirvlende, vestlige vinde. For yachtbåde er det at komme rundt om Kap Horn en maritim bedrift i stil med at bestige Mount Everest. Da disse farvande er både berygtede og turbulente, kan vi ikke garantere dig landgang, men hvis lykken står os bi på dagen med vejr, der er stabilt nok til at sætte foden på øen, kan du blive blandt de få udvalgte i verden, der kan prale af det. Mellem Kap Horn og Antarktis findes der intet andet end Drake-passagen.

Dag 56-62. Det sagnomspundne, frosne kontinent Antarktis

Dette er den sidste frosne grænse – en stor, uspoleret, hvid ørken, der vrimler med liv ved verdens ende. Majestætiske bjerge rejser sig fra ishavet, dækket af tyk sne. Gletsjere sniger sig op på tværs af landskabet, brækker og kælver isbjerge langs kysten. Landskabet er næsten stille, bortset fra den gennemtrængende lyd af elskovssyge pingviner, skvulp fra kurtiserende sæler og lyden af knitrende is. De 46 arter af fugle, der lever her, såsom terner, stormfugle og kjover, vil også tage en del af din opmærksom.

I løbet af de syv dage vi tilbringer omkring Sydshetlandsøerne og den antarktiske halvø, vil vi sandsynligvis gå i land flere steder, så du kan opleve områdets vilde dyr og landskaber på førstehånd. Ekspeditionsteamet vil føre an på landgange, hvor de vil lave en omkreds, så du kan bevæge dig frit i dit eget tempo. De vil også stå for iskrydstogter i vores små udforskerbåde for at besøge isbjerge og gletsjere fra en sikker afstand.

Derudover er der nogle gange valgfri aktiviteter såsom kajakroning, overnatning i telt og sneskovandring, men i begrænset antal. Glem ikke, at der kører et udvalg af videnskabsprogrammer for civile, som f.eks. at fotografere hvaler og indsamle vandprøver. Du kan uploade dine hvalbilleder til en global database, der hjælper forskere rundt om i verden med at studere migrationsmønstre og mikrobiologi. Du vil få en endnu bedre forståelse af Antarktis’ skrøbelige økosystem, når vi studerer prøverne i videnskabscentret.

Som anført i Antarktis-traktaten er Antarktis dedikeret til fred, videnskab og turisme. Det er derfor, at vi overholder de meget strenge miljømæssige retningslinjer i dette område. Vi er det fremmede element her, så det er vigtigt at lave så lille en påvirkning som muligt. De vilde dyr er vandt til isen og det kolde vejr, men ikke at blive forstyrret af mennesker.

Vi ønsker kun at efterlade fodspor og tager ikke andet end billeder! I mange af de områder, vi besøger, fjerner vi faktisk vores fodspor for at forhindre, at pingvinerne falder ned i dem og sidder fast. Som ambassadør for Antarktis ønsker vi, at fremtidige eventyrere får samme oplevelse som dig, når det er deres tur til at blive overrasket over dette uberørte kontinent.

Dag 63-65. Slap af og kom ned i gear

Inspireret. Det er sådan, mange af vores gæster føler sig efter syv fascinerende og uforglemmelige dages udforskning af Antarktis. Du, og uden tvivl også dit hukommelseskort i dit kamera, vil blive fyldt med mindeværdige øjeblikke, der vil blive hos dig for altid.

MS Fram vil vende rundt, pege mod nord og begynde at tage dig sikkert tilbage gennem Drake-passagen og videre gennem Beagle-kanalen. Ekspeditionsteamet vil fortsætte deres foredrag i videnskabscentret og også opsummere oplevelserne fra dit krydstogt. Hvis du begynder at føle dig trist over, at dit krydstogt er ved at være slut, er det helt normalt. Men der er stadig masser af tid til at nyde det. Tæl stjernerne fra boblebadene på observationsdækket, og tilføj dine nye venner det sociale medie, du bruger mest.

Dag 66. Hver afslutning er en ny begyndelse..

Vi ankommer i Punta Arenas om morgenen, hvilket samtidig også er afslutningen på din pol til pol-ekspedition. Vi transporterer dig til lufthavnen, hvorfra du vil flyve til hovedstaden, Santiago de Chile. Hvis du ikke har travlt med at komme hjem, så kan vi varmt anbefale, at du udvider din rejse for at nyde de mange fornøjelser i den chilenske hovedstad. Vi anbefaler også, at du udvider din ferie med et program efter sejladsen til Påskeøen, som er på UNESCO's verdensarvsliste, hvor du blandt andet kan prøve at løse gåden om de mystiske statuer med de kæmpe hoveder.

Selvom du er nødt til at sige farvel til skibet, kaptajnen, besætningen og ekspeditionsteamet, behøver du ikke sige farvel til eventyret. Når kapitlet er slut, begynder et nyt og der er flere ekspeditionskrydstogter og destinationer at udforske.

Vi håber, at du vil holde mest af, mere end de billeder, du tager med dig hjem, de magiske øjeblikke, du oplevede på denne ekspedition –øjeblikke, som ikke er bag kameralinsen, men lige så levende i dit sind og hjerte. Vi er fælles om et overordnet mål: at vise at ekspeditionskrydstogter kan og bør udføres så bæredygtigt som muligt og inspirere os alle til at gøre mere for at passe på og være taknemmelige vores vidunderlige planet. Det er den samme taknemmelighed, vi gerne vil have, at du tager med dig hjem og deler med dine venner og familie. Vi håber at se dig igen på dit næste eventyr!

Livet ombord MS Fram

På denne rejse sejler du med MS Fram, som blev bygget i 2007 med henblik på polarekspeditioner med ét formål – at bringe gæster tættere på naturen. I 2020 blev skibet renoveret, så det har nu fået et opdateret interiør. Skibet blev fra starten designet til sejlads i polarvande og opfylder de højeste sikkerhedsstandarder. Således er dette krydstogtsskib spækket med udstyr og funktioner, der vil tilfredsstille den indre Jacques Cousteau på alle opdagelsesrejserne. Der er virkelig mulighed for at opleve noget helt unikt. Nedenfor kan du læse nærmere om de enkelte kahytstyper: 

  • Indvendige kahytter
    Denne kahytstype har intet vindue. Der er seperate senge, hvor den ene kan laves om til en sofa, eller køjesenge. Der er eget bad/toilet i kahytten. Ingen kahytter er under vandlinjen, hvilket betyder, at du kan være både placeret lavt og højt på skibet. Du skal vælge denne kahyt, hvis du foretrækker at være på dækket og i panoramasalonen i dagstimerne.

  • Udvendige kahytter
    Denne kahytstype har et form for vindue feks koøje eller et større vindue. Der kan dog være enkelte kahytter der har begrænset udsigt i form af, at der er en redningsbåd eller lignende som skærmer for udsigten. Der er seperate senge, hvor den ene kan laves om til en sofa. Der kan være køjesenge. Der er eget bad/toilet i kahytten. Kahytten er oftest placeret på de lavere dæk ved udgangen fra skibet. Du skal vælge denne kahyt, hvis du foretrækker at være på dækket og i panoramasalonen, men gerne vil have lidt naturligt lys ind i kahytten. Dette er den mest populære kahytstype.

  • Arctic superior udvendige kahytter placeret på øvre dæk
    Denne kahytstype har et vindue. Kahytterne er som oftest placeret højere oppe på skibet, og de kan også være placeret på panoramadækket. Der er seperate senge og eget bad/toilet i kahytten. Du skal vælge denne kahyt, hvis du gerne vil opholde dig på dækket og i panoramasalonen, men også gerne have mulighed for at opholde dig i kahytten.

Priser på andre kahytstyper oplyses gerne ved anmodning. Kontakt os pr mail eller telefon.

Bestil

Antal rejsende
Vælg antal af rejsende
Afrejsedato
Vælg afrejsedato
Praktiske Informationer

Afrejsedato:

  • 02-09-2022

Prisen inkluderer:

  • Overnatning i Edmonton før ekspeditionskrydstogtet, inklusive morgenmad
  • Fly på økonomiklasse fra Edmonton til Cambridge Bay inden ekspeditionskrydstogtet
  • Fly på økonomiklasse fra Punta Arenas til Santiago de Chile efter ekspeditionskrydstogtet
  • Transport fra hotellet i Edmonton til lufthavnen før ekspeditionskrydstogtet
  • Transport fra lufthavnen til skibet i Cambridge Bay før ekspeditionskrydstogtet
  • Transport mellem skibet og Punta Arenas lufthavn efter ekspeditionskrydstogtet
  • Ekspeditionskrydstogt i en kahyt efter eget valg
  • Kredit på 750€ ombord
  • Tøjvask
  • Morgenmad, frokost og aftensmad inklusive drikkevarer (husets øl og vin, sodavand og mineralvand) i restaurant Aune og Fredheim
  • Gratis te og kaffe
  • Gratis Wi-Fi ombord. Vær opmærksom på, at vi sejler i fjerntliggende områder med begrænset forbindelse. Der er ikke mulighed for at streame.
  • Gratis, genanvendelig vandflaske til brug ved drikkevandshaner ombord
  • Engelsktalende ekspeditionsteam, som organiserer og ledsager dig i løbet af aktiviteter ombord og på land
  • Udvalg af inkluderede aktiviteter
  • Aktiviteter ombord
  • Lån af støvler, vandrestokke og alt udstyr til aktiviteter ved landgang
  • Gratis vind- og vandtæt ekspeditionsjakke

Ikke inkluderet:

  • Flyrejser der ikke er nævnt herover 
  • Udflugter (kan tilkøbes - tilmelding ca. 6 måneder før afrejse)
  • Rejseforsikring og afbestillingsforsikring (kan tilkøbes)

Bemærkninger:

Vi tager forbehold for ændringer i planlagte program og rejserute grundet vind- og vejrforhold. På en ekspeditionsrejse er det ikke altid plan A, men nogle gange den ligeså gode plan B, der iværksættes. 

Krav for deltagelse i rejsen:

  • Personlige oplysninger
    Der skal udfyldes et skema med personlige oplysninger efter bestilling. Vi gør opmærksom på, at pas skal være gyldigt mindst 6 måneder efter hjemkomst. Rejsende skal selv sørge for at opfylde alle visumkrav. Læs mere om alle indrejsekrav her.

  • Sundhedserklæring
    Alle skal udfylde en sundhedserklæring inden afrejse, Godkendelse af en læge er obligatorisk for rejser til Antarktis, Nordvestpassagen, Nordøstgrønland og Svalbard med undtagelse af sejladser med MS Nordstjernen. Lægeerklæringen må ikke udfyldes af lægen tidligere end 8 uger før afrejsedato. Formularen fremsendes sammen med øvrige dokumenter ved bestilling af rejsen. 

Hurtigrutens fleksible prissystem:

De bedste priser og kahytter får du ved at bestille din rejse så tidligt som muligt. Priser er fleksible, hvilket betyder, at de kan variere afhængig af afrejsedato, kahytstype og tilgængelighed ombord på skibene. Prisen ændrer sig ikke, efter du har fået en bekræftelse fra os. Priser oplyses også gerne på anmodning ved at kontakte os pr. mail eller telefon.

Særlige betalingsvilkår:

Vi gør opmærksom på, at der på denne rejse er særlige betalingsvilkår, der afviger fra vores standard betalingsvilkår beskrevet i vores generelle betingelser. Depositummet er ifølge vores standardsats, mens restbetalingen forfalder 90 dage før afrejse. Er der mindre end 90 dage mellem bestillingsdatoen og afrejsedatoen forfalder hele beløbet til betaling straks.

For yderligere betalingsvilkår, som ikke er specificeret her, refereres der til vores generelle betingelser, der stadig vil være gældende.

Vi tager forbehold for ændringer til de viste priser og tilgængelighed

Gå til toppen af siden

Loading...