Rejsebrev med MS Nordlys fra Kirkenes til Bergen

Rejsebrev fra sydgående rejse langs Norges kyst i november med skibet MS Nordlys

Cruise langs Norges kyst med Hurtigrutens skib MS Nordlys. Rejsen gik fra Kirkenes til Bergen den 18. til 24. november 2016. På strækningen oplever man Finnmarken, Vesterålen og Raftsundet samt Helgelandskysten.

Fra bergen til Bergen med Hurtigruten i novemberAf: Mona Kristoffersen

Vores rejse startede med at køre fra Aarhus. Vi fløj fra fra lufthavnen om eftermiddagen. Ventetiden brugte vi på at spise aftensmad. Ved ankomsten til Kirkenes kl. 20 var det første syn den lille lufthavnsterminal med kun ét baggagebånd. Det tog ca. 25 minutter at køre til centrum, hvorefter vi kunne smide skoene og slappe af. Nu ventede en rejse med 34 havnebyer omgivet af den smukke norske natur og maleriske landskaber.

Dag 1-2: Overnatning på Thon Hotel Kirkenes, jagten på nordlyset og besøg ved den russiske grænse

Jagten på nordlys og den russiske grænse

Kirkenes er en lille by som har ca. 5000 indbyggere i kommunen. Da denne rejse i 2016 var en grupperejse arrangeret i samarbejde med Ruby Rejser, så var der i Kirkenes arrangeret en eksklusiv jagt efter nordlyset med en lokal guide. Håbet om nordlyset var trods alt en stor årsag til vi tog på rejsen! Guiden kendte til den lokale historie og var ferm til at fortælle den ene joke efter den anden. Desværre blev det ikke til det store lysshow, så fik også besøgt den russiske grænsen, der lå ca. to kaffepause derfra. (Som samer bruger man ikke km eller mil, men kaffepauser til at måle afstande. Oversat betyder det ca. 10 kilometer.)

dag-1-den-russiske-graense

Thon Hotel Kirkenes

Thon hotel Kirkenes er bygget i 2010, og er flot og velindrettet med moderne møbler og farver. Til morgenmaden var der alt hvad hjertet kunne begære. Æg, bacon, pølser, baked beans, franskbrød, boller, pålæg, yoghyrt og ikke mindst frisklavet omeletter, pandekager og vafler lavet af en storsmilende kok – alt imens man kunne nyde den smukkeste udsigt over fjorden.

morgenmad-paa-thon-hotel

Fra hotel til skib

Der er kort afstand fra Thon Hotel Kirkens til Hurtigruten terminalen (ca. 20 minutter til fods), men er der sne og har man en kuffert med hjul, så er det praktisk at bussen kører lige uden for hotellet kl. 11.10 og det kun tager 5 minutter (NOK 35,-). Vi havde på grupperejsen en privat chauffør. Buschaufføren blev dog en smule forvirret, da min “unge” mand afleverede sin backpackerrygsæk, så chaufføren spurgte nysgerrigt ”Travelnorth?”

Cruisecard

Om bord fik vi uddelt vores cruisecard. Et cruise card er også dit nøglekort til kahytten, og øverst i højre hjørne står kahyts nr. Du kan også benytte kortet til køb ombord, hvor det tilknyttes dit kreditkort, så der automatisk bliver afregnet på sidste dag. Det er altså smart! Det er dog vigtig sidste dag at hente fakturaen i receptionen, så man kan tjekke at alt stemmer inden man forlader skibet.

Kahytterne

Vi havde en uspecificeret udvendig kahyt, og fik tildelt nr. 360 i kategorien N3, der ligger på dæk 3 ved receptionen. Der var et fint størrelses vindue, hvor udsigten var rigtig fin, også selvom den ikke vendte mod kystlinjen. (Der er jo øer på begge sider på en stor del af strækningen). Der var to separate senge og et lille badeværelse. Der var sågar shampoo, hårtørrer, og håndklæder, men intet TV, da det er naturen uden for vinduet som skal betragtes.

kahyt nr 360

Restauranterne ombord

Om bord på skibet blev der serveret frokost kl. 12-14, som bestod af en stor buffet af pålæg, fisk, varme retter og kager. Middagen bestod af en lækker 3-retters menu. Vi har fået alt muligt lækkert anrettet lige fra rensdyr, kuller til akvavit is og byg-dessert. Så godt der også er fitness lokale ombord Restauranter på MS Nordlys

Vardøhus fæstning

Vi ankom ca. kl. 16 til Vardø, der er en lille fisker/handelsby med en gammel fæstning fra 1737. I dag bor der omkring 2000 i selve byen. Vardøhus fæstning ligger i en gåafstand på ca. 8 minutter fra Hurtigruten. Desværre var fæstningen lukket (pris for indgang DKK 30,-). Manden og jeg gik i stedet videre mod byens kirke, men mistede lidt fornemmelsen af tid. Da skibets horn pludselig lyder fik vi ellers benene på nakken – for skibet venter ikke.

Dag 3: Hammerfest, nordlys og Tromsø

På sejladsen ind til Hammerfest fik vi på dæk 7 en såkaldt energi kaffe (ja, vi gætter på der var chili i den og en kop af denne drik ville sparke dig halvvejs til månen) akkompagneret med en introduktion af Melkøya og den arktiske produktion af flydende naturgas (LNG). Ved Hammerfest var der et fint hvidt lag sne på hustagene. På afstand kunne man dog ikke se at der var et fint islag på asfalten. Det er Hammerfest, der traditionelt har haft betegnelsen verdens nordligste by, men deriblandt er Honningsvåg og Vardø også på listen. Til gengæld er det Noges første by med elektrisk gadelys. Vi fik set byens kirke, hvor der var en form for forberedelses ceremoni i gang og fandt en lille café, hvor vi kunne logge på Wi-Fi og udveksle oplevelser af rejsen over en muffin.

15935115_10154327367917309_942452554_o

Nordlyset viser sig (!)

Godt forberedt havde vi vores overtøj og kameraer med om aftenen rundt på skibet – altså i tilfælde af at der ville blive råbt “nordlys” over højtalerende. Mellem storytelling og modeshow gik vi udenfor for at trække lidt frisk luft. Vi stod kun tre personer på dækket . Himlen var skyfri på nær lidt skyer i horisonten, der dækkede for månen. Et stort projektørlys viste sig og det lignede en røgsky. Lyset begyndte at vokse og spredte sig, og fyldte hurtigt store dele af den mørke nattehimmel. Den tredje mand løb indenfor for at sprede nyheden og kort efter er dækket fyldt med glade gæster. Farven skiftede stille fra hvid til en hvidgrønlig farve, men i kameraets linse blev de grønne farver indkapslet som en koncentreret udgave, nærmest selvlysende grøn. Herefter så vi modeshow, som skibets personale havde stablet på benene for at vise skibsbutikkens tøjkollektion frem. Personalet fyldte showet med god humor og det var svært ikke at grine med resten af publikum.

nordlyset

Ankomst til Tromsø og midnatskoncert

På den sydgående rute kommer Hurtigruten først glidende under Tromsøbrua ind til Tromsø kl. 23:45 og sejler igen kl. 01:30. Udenfor skibet holder en bus, der kører de spændte gæster til Ishavskatedralen til aftenens midnatskoncert. Der er en flot oplevelse og kan klart anbefales, hvis du holder af musik! Dejlig musik og vokal i en kirke med en fantastisk akustik. Vi valgte i denne omgang dog at tage en slentretur igennem Tromsøs hyggelige gader imens der stadig var nordlys, som kom dansende over hovederne på os.

Dag 4: Udflugt: en smag af Vesterålen (Harstad til Sortland) og Magic Ice i Svolvær

Dagen startede tidligt, da vi havde tilmeldt os en guidet tur fra Harstad til Sortland “En smag af Vesterålen”. Efter blot seks timers søvn vågnede vi og gik til morgenmad, hvorefter vi landede i Harstad, en by hvorfra oliefirmaer havde centreret sin søgning efter olie i Nordatlanten og ishavet.

Hurtigruten november i Harstad

Vores guide hed Bjørn. Han var pensioneret og tog turen en gang om ugen. Han fortalte vidt og bredt om Harstad, øen og området, og var god til at fortælle små anekdoter, som f.eks. at hans kone ville bo overalt i verden, bare hun kunne se hendes føde-ø fra stuevinduet.

Første stop var ved Trondenes Kirke, der er en ca. 800 år gammel stenkirke, bygget i romersk stil på indersiden og gotisk stil på ydersiden. Det tog næsten 300 år at færdiggøre byggeriet, da den sorte død(pesten) hærgede under byggeriet. Kirken bestod af to meter tykke stenmure og loftet blev holdt oppe af originale kæmpe træbjælker, der gik fra mur til mur. Alt i alt et imponerende bygningsværk. Først i Sortland gik vi ombord på MS Nordlys igen. I sortland er en del af de offentlige bygninger, og en håndfuld private, malet blå som et (desperat) forsøg på at give byen et nyt image.

trondenes-kirke-udflugt

Hurtigrutenmuseet i Stokmarknes

Stokmarknes er byen hvor Richard With fik ideen til Hurtigruten tilbage i 1893. Du kan besøge Hurtigruten museet, der er placeret lige ved kajen. Du kan besøge det pensionerede Hurtigrutenskib ”Finnmarken” fra 1956, og se hvordan Hurtigruten var for 60 år siden. Det koster NOK 50,- at komme ind.

Magic Ice i Lofoten

Da mørket var faldet på, så blev det kun til et kik ind i Trollfjorden med den lysende projektør. Trollfjorden er nemlig lukket i vinterperioden. Ved ankomst til Svolvær tog vi hen på Magic Ice. Det er et lagerrum på bryggen i Svolvær, hvor der er en udstilling af isskulpturer og en isbar. Inden man går ind kan man få en kappe på til at udelukke kulden. Vi fik også serveret en drink i glas lavet af is. Vældig lækkert! Prisen er kun NOK 145,- inkl. drink.

magic-ice

Dag 5: Krydning af polarcirklen med tran og likør

Så…Efter morgenmaden samledes næsten alle gæsterne ude på dækket for at markere krydsningen af polarcirklen. Polarcirklen er det sydligste punkt, hvor midnatssolen skinner hele døgnet. For at markere krydsningen fik de deltagende gæster en spiseske fiskeolie (tran), som så bagefter kunne skyldes ned med en skefuld likør. For denne gestus fik vi en ske formet som en fisk med “Hurtigruten” indgraveret. Min mand var så heldig at blive fodret af selve kaptajnen 🙂 Selve polarcirklen er markeret med et monument formet som en globus på en lille ø.

Krydning af polarcirklen med Hurtigruten

De 7 søstre

Blant de 10.000 øer finder man “De syv søstre”, der er et landmærke bestående af syv bjergtoppe, der ligger ud til havet og som sømænd igennem tiden har brugt til at pejle efter. De syv søstre var en del af et folkeeventyr, der handlede om otte søstre af en kæmpe, der blev jagtet af en søn af en kæmpe, der var prins. Prinsen ville have den ældste af søstrene og jagtede hende. De syv søstre stoppede op undervejs, men den ældste fortsatte. Ved daggry forvandledes de alle til sten og skabte hver især et landmærke. En lille gåde til dig: Imellem hvilke to af de 7 søstre er der størst afstand?

Som en dejlig afslutning på dagen, så vidste nordlyset sig endnu engang!

de-syv-soestre

Dag 6: Trondheim og Nidarosdomen

Dagen startede kl. 6.30, da vi tog med på udflugten “Trondheim med Nidarosdomen”. Først fik vi en køretur med bussen igennem byen og op på fjeldet, hvor vi kunne nyde en fantastisk udsigt ud over byen. Ved Nidarosdomen fik vi en engelsk guide, der var super dygtig til at fortælle tidslinjen og historien om byggeriet. Tiden herefter var til fri disposition til bl.a. at udforske rummet og rummene bag alteret.

Trondheim kirke

Dag 7: Ankomst til Bergen og retur til Danmark

Mange siger at de skal rejse med Hurtigruten en gang før de dør. Det er jeg ikke enig i, da jeg mener man må rejse med Hurtigruten flere gange før man dør. Der er så mange forskellige oplevelser uanset årstid og strækning. Jeg synes det gør rejsen utrolig spændende! November er en god måned at rejse i, hvis man vil opleve vinteren, nordlyset og mørketiden i Norge. Det er en helt speciel følelse, når mørket falder på allerede ved middagstid. Men jo længere syd man kommer jo lysere tider bliver det også.

Vi tjekkede ud af kahytten kl. 10.00 og drømmede os allerede tilbage til de næste oplevelser på Hurtigruten. Da vi først ville ankomme kl. 14.00 til Bergen, så var der fin tid til frokost og tid til at gå rundt på skibet. I terminalen kom vores baggage ud via baggagebånd (som i lufthavnen). Vi tog direkte til lufthavnen med transferbusserne, der holdt udenfor. Og snart var vi i Danmark igen med en masse uforglemmelige oplevelser.